Jumaat, 31 Oktober 2014

[ Perkahwinan ] 5 Rahsia Mengekalkan Perkahwinan

Bismillah..


Bahagia. Suami bermain dengan anak-anak, isteri setia mengurus rumahtangga, anak-anak berlarian gembira.
Serabut. Balik kerja rumah bersepah. Dapur tidak berasap. Bil-bil bergantungan minta dibayar. Telefon kehabisan kredit.

Suka dan duka silih berganti. Nikmat melatih rasa syukur, ujian melatih rasa sabar.

Bagaimana cara untuk merasai kebahagiaan berpanjangan? Bukan hanya di awal perkahwinan, bukan hanya di waktu menerima cahayamata. Bahagia saat susah. Bahagia saat poket kering. Bahagia saat bertingkah berlainan pendapat.

Suami memimpin isteri, maka isteri
mengikut dengan taat setia berlandas syariat agama

Sedang ku mengorek almari buku Kak Long yang sudah berbau kertas lama, menandakan buku-buku lama itu sudah lama tersimpan di situ. Menyelak helaian demi helaian hingga terjumpa artikel yang rasanya amat berguna ku kongsikan di sini daripada biarkan ianya tersimpan di dalam almari 'harta karun' Kak Long. Ku ringkaskan nota huraiannya untuk perkongsian yang lebih santai (^^,)

Majalah Perempuan | keluaran Oktober 1993 | Bil:46 Artikel oleh Kapt. Burhanuddin bin Abdul Jalal | KOR Agama ATM

(ku berusia 1 tahun 5 bulan waktu artikel ini diterbitkan *hihi* )


Rahsia bahagia untuk jangkamasa yang panjang adalah dengan meletakkan rempah KEBERKATAN dan RAHMAT dalam rumahtangga melalui 5 cara :

1) Menghidupkan suasana dan budaya Islam di antara ahli keluarga

:: aspek ini termasuklah sentiasa bercakap, berakhlak dan berfikiran secara Islam. Satu perkara yang paling mudah untuk diamalkan dalam hidup sesama keluarga ialah budaya memberi salam.
Contoh : apakata tukarkan ucapan good night dengan ucapan salam?

"Wahai Anas, berilah ucapan salam kepada ahli keluarga mu nescaya diri mu dan ahli keluarga mu mendapat berkat."

2) Membaca Bismillah ketika masuk ke rumah

Jangan kita tak tahu, punca keretakan rumahtangga bukan hanya dari orang ketiga, ahli keluarga yang tidak suka, orang yang hasad dan lain-lain tapi salah satu sebabnya adalah dari syaitan.

Bila syaitan masuk dan tinggal bersama, confirm-lah kan dia akan berusaha sekuat-kuatnya buat huru hara dan kacau-bilau dalam rumahtangga kita.

Rasulullah sudah ajar, kalau nak masuk ke rumah kita atau rumah orang lain, didahului dengan salam dan lafaz Bismillah walaupun tiada orang dalam rumah. Ada malaikat penjaga di dalam setiap rumah orang yang berzikir mengingati Allah.

Satu lagi amalan yang disarankan, menutup setiap tingkap dan pintu di waktu senja kerana di waktu itulah syaitan paling banyak.

3) Banyakkan membaca Al Quran di dalam rumah

:: ya, kita sibuk cari duit, urus anak, itu ini. Paling tidak pun, tetapkan jadual untuk bacaan Al Quran. Yassin di setiap malam Jumaat atau bertahlil di malam Isnin. Kalau boleh set masa untuk cerekarama 2 jam atau drama 1 jam, takkan untuk baca Quran 10 minit pun payah, kannn?

"Sesungguhnya rumah yang sentiasa dibaca ayat-ayat Al Quran di dalamnya memberi kelapangan kepada ahlinya, banyak berkat, ianya dikunjungi oleh para malaikat dan keluar darinya syaitan-syaitan dan sesungguhnya rumah yang tidak dibaca Al Quran di dalamnya membawa kesempitan kepada penghuninya, sedikit berkatnya, keluar darinya oleh para malaikat dan masuk ke dalamnya para syaitan."
Hadis riwayat Abu Hurairah

Pernah jumpa orang yang rumah luas, kaya tapi merungut lemas, serabut, panas dan lain-lain. Jangan sampai kita pun jadi macam tu tau..

Istiqamahlah walau sedikit. Lama-lama menjadi rutin hingga akhirnya rasa 'tak sedap' saja bila tak baca Al Quran macam terlepas siaran Berita jam 8 malam!

4) Banyak mendirikan sembahyang sunat di rumah

:: ya, beres 5 waktu yang wajib. Cuba baca artikel dari Keretamayat ini. Ku tertarik dengan hujahnya yang ringan walaupun berat. (Macamana tu??)

Sungguh, cara ini boleh mengeratkan 'hubungan hati' sesama ahli keluarga. Tak adalah tengok saja rasa nak marah, kan?

5) Memastikan rumah dalam suasana bersih dan teratur

:: salah satu cara untuk 'menjemput' malaikat mengunjungi kediaman kita.

Di dalam artikel ini ada disebut mengenai larangan Rasulullah untuk tidak menghiasi rumah kita dengan perkakas dari emas, perak atau hamparan sutera tulen.

Berkata Abu Huzaifah, "Rasulullah telah menegah kami dari minum di dalam bekas emas dan perak dan makan di dalamnya dan dari memakai sutera tulen dan berhias dengannya dan duduk di atasnya dan baginda bersabda, itu adalah untuk mereka (orang-orang kafir) di dunia dan untuk kita di akhirat."
Senang kata, hidup biarlah bersederhana. Tak membazir, tak perlu berpeluh dahi, tak ada orang dengki, kurang risiko pecah rumah.

Syurga Sebelum Syurga, semoga menjadi nyata. InshaAllah



Kredit gambar : @kakitembak_fotografi (instagram)

psstt.. antara tips 'mengikat' suami adalah dengan menjaga perutnya. Rajin-rajinlah belajar memasak ya :)


 Salam. Jangan lupa,
Allah Mencintaimu..

Khamis, 30 Oktober 2014

[ Segmen ] Bersama Sara Liyana



Bismillah..

Sedang ber-bw, 'terserempak' dengan macam-macam GA tapi ini adalah GA yang menarik perhatian ku untuk menyertainya kerana konsep kreatif yang diketengahkan.

Oleh kerana salah satu syaratnya adalah 'follow' blog, jadi ku mulakan 'penggodekan entri' di blog yang meriah ni (^^,)

Biasanya, sebelum ku follow satu-satu blog, ku akan menjelajah entri-entri di dalamnya supaya ku 'mengenali' watak blogger tersebut. Tidaklah terasa janggal untuk berkomentar dan ber-bw \(^^,)/

Klikk sana klikk sini, ku lihat Hakak Purple ni seorang yg relaks dan enjoy dgn apa yg dia ada. Santai dengan papan kekunci miliknya. Inilah antara perkara yang ku dapat dalam dunia blog ni; dapat melihat hidup orang lain dan melihat sesuatu dari sudut pandang yang berbeza. Kalau rasa macam penat dengan jadual harian yang padat dan formal, boleh 'ziarah' Hakak Purple ni dan ber-sengalan di situ sama-sama. Release.. *janganmarahyaTuanTanah* (>,<) memang tergelak baca entri 'Menggeletis Di Panggung Wayang' part jenis-jenis gelak.

Dan, seperti blogger-blogger murah hati yang lain, Hakak Purple ini pun buatlah segmen hadiah-hadiah. Untung Hakak buat, dapatlah relaks sambil 'kunyah kerepek' di rumah Hakak. Yang tak join, silalah klikk! pada banner di bawah. Sama-sama memeriahkan GA Hakak


Pandangan ku tentang KREATIF :: melakukan perkara biasa dengan sesuatu dari luar kebiasaan.

Jangan rasa kreatif itu hanya seorang yang pandai melukis, pandai menulis, pandai merekacipta dan lain-lain perkara ya :)

Cara nak tahu anda kreatif atau tidak, sila jawab soalan ini :

Adakah anda pernah menyelesaikan satu-satu masalah?

Jika ya, anda adalah seorang yang kreatif. Tak percaya?

kadang-kadang, kita pun tak sedar kita ni kreatif rupanya..

psstt.. kreatiflah dengan Allah. Jangan hanya waktu solat saja nak mengadu segala apa..

 Salam. Jangan lupa,
Allah Mencintaimu..

[ Tips ] Memupuk Minat Anak Suka Membaca

Bismillah..

Sempena dengan contest dari Ibu Bayi, ku kongsikan bersama tips yang ku perolehi ini, biar menjadi manfaat buat kita semua.

Kredit

1. Bermain permainan yang mendidik

Jangan biasakan membeli pistol dan senapang sahaja ataupun anak patung untuk anak-anak. Sebaliknya, kita perlu pilih mainan yang merangsang minda atau permainan yang melatih koordinasi mata dan tangannya. 

Permainan seperti Lasy, lego, atau permainan membina blok sangat penting untuk melatih koordinasi mata tangan dan melatih memberi tumpuan. 

Bahkan bermain sambut bola atau menangkap bola yang sedang bergerak juga amat berguna. Dua kemahiran ini sangat berguna apabila anak kecil kita belajar membaca nanti.

Photo by : @kakitembak_fotografi (instagram)
2. Mewujudkan budaya membaca di rumah

Pastikan setiap ahli keluarga kita mempunyai masa untuk membaca bersama, selain membaca al-Quran, supaya anak kecil anda dapat menghayati suasana tersebut. 

Kita boleh juga wujudkan perpustakaan mini di rumah di mana-mana sudut tertentu. Biasakan juga bercerita dan berbual mengenai apa yang dibaca atau dilihat oleh anak-anak. 

Ini akan menarik minat anak-anak kita untuk mengetahui apa yang berlaku dan secara tidak langsung menimbulkan perasaan ingin membaca apa yang ditulis mengenai gambar atau tajuk berita.
Jangan biarkan anak main sendiri tanpa pengisian rohani.
dikhuatiri jiwanya mati.
3. Bercerita

Kanak-kanak sangat sukakan cerita. 

Tahu tak cerita tentang seorang nenek membacakan sebuah buku cerita kepada cucunya yang baru berusia 6 bulan di atas keretapi bawah tanah di Toronto?

Walaupun anak kecil itu masih belum dapat duduk dengan baik, dia sudah dibacakan buku cerita. Itulah yang sepatutnya diajarkan kepada kepada anak-anak seawal mungkin.

Kita boleh mula dengan bercerita menggunakan buku-buku cerita yang cantik dan menarik lukisannya. 

Sambil bercerita, pastikan jari kita menunjuk kepada tulisan yang dibaca walaupun mata anak hanya melekat pada gambar-gambar di buku. 

Satu hari nanti dia akan sedar bahawa tulisan pada buku cerita itu sangat penting dalam menceritakan gambar yang dilihatnya. 

Photo by : Quegraphy Media

Untuk ibu bapa yang prihatin dengan apa yang bakal anak-anak lalui nanti, boleh amalkan 3 tips mudah ini dalam aktiviti harian bersama anak-anak. Semoga mereka membesar dengan baik .

Tips ini ku perolehi dari langganan emel Keluarga Baru. Kalau kalian berminat, sila ke laman Keluarga Baru untuk tips-tips yang sangat berguna :)

psstt.. bila mati nanti, antara harta yang mampu kita bawa adalah doa dari anak yang soleh..

 Salam. Jangan lupa,
Allah Mencintaimu..

[ Contest ] Gaya Si Comel Berhari Raya (Qaid)

Bismillah..

Biar ada 20 orang anak pun, seorang ibu masih ada 1000 kasih sayang untuk setiap darinya.


Selepas entri contest untuk kakak Qaid, kini..
Untuk anak kedua ku, Putera Sulung :)

mujur Tuan Contest baik hati membenarkan penyertaan lebih dari satu.
Terima kasih..

Semoga menjadi hamba Allah yang sejati 
dan
khalifah yang berjaya di dunia dan di akhirat.


Nama : Muhammad Qaid Al-Ashraf
Umur : 9 bulan (^^,)

Alang-alang sudah sertai contest, ku share-kan sekali tips untuk memupuk minat anak membaca. Klikk! di sini ya.

 Salam. Jangan lupa,
Allah Mencintaimu..

[ Contest ] Gaya Si Comel Berhari Raya (Atim)

Bismillah..

Anak-anak adalah cahaya mata,
Penghibur hati, penyejuk mata,
Nikmat Allah yang paling bahagia,
Nisbah benda lahiriah di dunia,
Amanah Allah yang mesti dijaga.

Dididik dan dipelihara,
Mencuaikannya, khianat dan dosa,
Zahirnya ibu bapa yang mendidik mereka,
Hakikatnya adalah Tuhan yang Esa
Bimbing mereka dengan bijaksana.

Apakah jadi Yahudi?
Jadi Nasrani atau Majusi?
Moga menjadi mukmin yang sejati
Bersabarlah mendidik mereka

Mereka bagai kain putih yang lahir suci bersih
Corakkanlah dengan hati-hati
Besarkan dengan akhlak terpuji

Permata pada ayah dan bonda
Sinar bahagia membawa ke Syurga
Bersyukur pada yang Esa
Atas anugerah dan nikmatnya

Bentuklah mereka sedari kecil
Taati ajaran agama
Anak soleh harta yang berharga
Doa mereka untuk kita

Saat entri ini ditulis, sudah hampir 2 bulan lebih berpisah dengan anak sulung ku kerana dia mengikut jaddah-nya ke Langkawi. Seronoklah duduk di sana, Ramai kawan, banyak aktiviti. Tipulah tak rindu. Semoga Allah menjaga rohani dan fizikal mu di sana ya, Fatimah.

Untuk merakam kerinduan ini, ibu post-kan contest ini khas untuk Atim. Kenangan waktu raya, melihat dia memakai baju kurung, terasa sungguh, cepatnya puteri ku membesar, Mampukah ku membentuknya dengan baik?


Buat kawan-kawan blogger yang ada permata hati, jemputlah meriahkan sekali contest ni.
Waktu tengah pilih gambar untuk contest, secara tidak langsung, tersenyum sendiri melihat
keletah mereka yang terakam dulu-dulu.

Terlupa sekejap tekanan, urusan kerja dan masa yang kadangkla menghimpit bila
melihat semula senyuman dan mimik muka mereka yang menghiburkan.
(^^,)

Bila dah join, jangan lupa baca entri terdahulu. banyak ilmu berguna memberi manfaat bersama :)

Klikk! pada banner untuk mengetahu lebih lanjut tentang contest ini.



Nama : Siti Fatimah Az Zahra
Umur : 3 tahun 1 bulan

Terima kasih BabyIbu untuk peluang ini. Buatkan ku mengimbau semula apa yang sudah ku laburkan dalam saham untuk akhirat ini. Andai diberi peluang bertemu lagi dengan cikenot ini, akan ku hargai setiap detik yang ada, biar dia mengenal siapa Allah dan Rasulnya. Aaminn..

psstt.. anak adalah amanah Allah. Bukan milik kita semata, hanya pinjaman sementara.



 Salam. Jangan lupa,
Allah Mencintaimu..

Rabu, 15 Oktober 2014

[ Produk ] Gred A, Gred B, Gred C

Bismillah..
Qaid mula berlemak di usia 2 minggu
#babyphotoshoot by kakitembak

Mama, ibu mertua ku menggamit Qaid dan dibawa ke dukungannya. Seronok budak gendut itu diacah-acah oleh jaddah.

"Berbunyilah dadanya, Zin."

Ku hanya mampu tersenyum hambar. Qaid mudah jatuh sakit. Kalau dah sakit, makan masa pula untuk sembuh. Hati ibu mana tak resah bila mendengar bunyi dari dada dalam hela nafas anaknya. Sudah tidak sanggup rasanya hendak disuakan lagi ubat-ubatan klinik ke dalam tubuh kecil yg tidak sampai setahun pun..

"Bagi makan habbbatussauda'. Setitis saja setiap pagi dan malam. Berkesan tu."

Aduh, terbit rasa kesal di dada kerana tidak simpan sedikit habbatussauda' yang diproses oleh abang ipar tempohari. Dibuat sendiri untuk diberi makan pada kuda-kuda di stable kerana itu adalah salah satu punca tenaga dan kesihatan kuda-kuda itu sendiri.

Terkenal dengan gelaran 'ubat segala penyakit kecuali mati', habbatussauda' memang tidak dinafikan keberkesanannya. Dulu awal-awal kahwin, mama suruh makan. Mujahadahnyalah.. Rasa dia.. erkk..

Tapi, ajaib. Jadi 'ketagih' pula. Tak terlepas sehari sekali mahupun dua kali dititis ke dalam anak tekak. Rasa 'erkk' bertukar menjadi lemak-lemak pula. Sedap.

 Tiba-tiba teringatkan kawan ku, Ain. Dia pernah tanyakan jika berminat dengan Habbatussauda' yang dijualnya. Katanya, Gred A dan diisi ke dalam botol mudah-guna yang ditekan sahaja. Tak perlu nak berminyak-minyak kat tangan. Tak pernah ku dengarn minyak ber-gred ni. Jadi ku cuba cari sumbe rmaklumat tentang Habbatussauda' Gred A tapi tak banyak yang ku dapat.

Rata-rata di Malaysia ni jual yang Gred C yang ada campuran dengan minyak kapas (??). Senang kata, kalaulah anda tahu perbezaan gred-gred ni, memang pasti anda akan berlumba mendapatkan yg gred A.

Tak rugi kerana ia disebut nabi :) hadiah dari Allah buat hambaNya



1) Gred A iaitu berkualiti tinggi. Berwarna cerah dan kuning keemasan.

2) Perahan pertama sahaja yang dipilih.

3) Minyak lebih mudah hadam dan berkesan berbanding kapsul.

4) Tiada pemanasan minyak ketika pemprosesan yang akan mengubah kualiti asalnya.

5) 3 cara kegunaan. Disapu, diminum dan dihidu.

6) Kaedah 'spray' memudahkan anda menggunakannya dimana-mana.

7) Tiada pewarna dan sebarang bahan campuran.

8) Diimport dari Mesir, Mesir diakui dunia biji Habbatus Sauda terbaik. Perahannya pula dihasilkan di Malaysia.

*Digunakan secara turun temurun untuk kesihatan seisi keluarga.



Ini antara kelebihannya :



anticancer (pencegah kanser)

antioxidant (pencegahan kerosakan sel)
bancho-dilating effect (pengembangan saluran penafasan - asma)
arthritis dan reumatima
kencing manis
alergi
migrain
masalah buah pinggang - batu karang, bengkak buah pinggang
melancarkan keluarnya kencing
memperlancarkan darah haid
antihistamine (pencegahan alahan)
menambah ghairah seks
masalah seksual - mati pucuk, kurang ransangan seks
masalah dalaman wanita - fibroid, menopause, keputihan, jangkitan kulat
antibiotic (pembunuh kuman)
antimycotic (antikulat)
melancarkan pengeluaran susu
masalah angin ahmar - merawat penyakit stroke / lumpuh sebelah badan
mengeluarkan angin dari perut
jangkitan kulat
masalah penafasan - asma, batuk berkahak, bronchitis
masalah peredaran darah - anemia, darah tinggi, darah rendah
masalah mental - meningkatkan kecerdasan minda
masalah tulang - gout

...dan macam-macam lagi.

Dan sekarang, ada tawaran POS PERCUMA! Untung, kan? Selalu bila nak beli online, hmm.. fikir kos pos terus lemah semangat.


Hubungi pasangan suami isteri yang comel ni untuk lebih keterangan lanjut tentang produk dan cara tempahan. mereka adalah peniaga-atas-talian-boleh-dipercayai :)


Call | SMS | Whatsapp
0193747312 (Ahmad)
0173163573 (Hurul)


 Salam. Jangan lupa,
Allah Mencintaimu..

Selasa, 14 Oktober 2014

Sampai Hati..

Bismillah..

credit : En G

Hujan yg renyai mulai lebat disertai pancaran kilat yg menyambar, mengecutkan perut hamba Allah yg mengerti bahasa alam. Teringatkan ustazah di tadika bercerita, malaikat bertempik di alam barzakh bagai halilintar membelah bumi, bertanyakan amalan yg tidak seberapa dari hamba yg tidak sedar dirinya hamba hina.
Ku tatap wajah Qaid yg mula kemerahan, pasti gatal. Kakinya dinaiki air bisa atau kudis buta (scabies) yg ku sangkakan alahan makanan rupanya berpunca dari hama!

APA ITU KUDIS BUTA.

 Sudah puas makan ubat, rendam pula bajunya dgn air panas dan dettol, kini gatal naik pula ke muka. Kasihan anak ibu, kifarah dosa ibu yg lalu. Sakit penghapusan dosa kata guru ibu. *sebak* semoga terampunkan..

"Ibu, siap-siap. Jom makan."

Teralih perhatian pada En Q yg muncul dari anak tangga. Siap-siap? Nak makan kat dapur pun kena bersiap ke? Oh, kena pakai tudung sebab ada abang ipar baru sampai semalam.

"Aish, bukan makan kat bawah. Makan kat luar."

Serius, ku tercengang. Baru terasa, sudah lama kami tak makan di luar dikeranakan kesibukan. Kalau ada pun kami keluar bersama kerana urusan kerja. Dulu,  waktu masih tiada anak, sebulan sekali mesti makan di luar walaupun seorang pesan air barli panas dan seorang lagi fresh orange juice. Kadangkala seorang air suam, seorang french fries yg dikongsi bersama. Ada rezeki, pergi ke Anak Jati, nasi putih + sup daging dan nasi goreng daging merah.

Pernah ku suarakan, kalau tak ada duit sangat, makan di rumah saja.

Sambil tersenyum, En Q menjawab, "Makan di luar bukan kerana ambil angin atau nak seronok-seronok, bosan dgn hidangan rumah tapi ianya perlu sebagai keperluan, hiburan utk isteri dan anak-anak (waktu tu belum ada anak). Utk mengeratkan hubungan."

Ku terdiam dgn jawapan itu dan saat itu ada keyakinan menyinggah di hati. Ya, dia bukan remaja yg tidak matang. Dia sudah ada cita-cita yg diletakkan pada perkahwinan ini meskipun perlaksanaan di waktu itu lemah.

Sekali sekala menunggang motor, menghirup udara jelapang padi di waktu malam, membonceng di belakang dan terhantuk topi keledar bersama, terlanggar lopak, tergelincir, sampai di kedai kesejukan menggigit, dgn asap nipis dari barli putih dan keenakan fresh orange yg berdenting aisnya apabila berlaga dgn sudu 'made in china'. Kadangkala air suam dan nasi goreng berkongsi dua orang. Seorang sudu, seorang garfu.

Berbual tanpa peduli mereka yg memandang terutama pelayan. Maaflah, datang ke kedai kalian, duduk berjam-jam dgn hanya menu berharga bawah RM5!

Almaklumlah, berkahwin di usia mentah. Kerja tetap pun tiada. Ada waktu, mengutip kelapa dan dijual ke pasar. Untung sabut timbul, untung batu, Allah bagi dari sumber tidak diduga.

Walau ada yg memberi perbelanjaan, biarpun umi dan aby ada bertanya keperluan, En Q pernah menyuarakan dgn nada tegas, "Susah macamana pun, minta dgn saya. Jangan minta duit dr umi aby melainkan kalau mereka sendiri yg hulur."

Allah ada, Allah meletakkan banknya di setiap inci dunia. asal ku belajar setia berusaha takutkan Allah dan rindu Rasul, harta tidak menjadi ukuran bahagia. Suami di hadapan mata, biar berselut lumpur sawah padi, bergris di kemeja cerah warna, berpeluh dan wajah masam mencuka, dia tetap seorang pemimpin, jambatan menuju Allah.

Entah apa yg mendorong ku menyatakan 'ya', melainkan gerak hati Allah atas jodoh antara kami.


credit 

Berbalik pada hari hujan, kami pun keluar dari rumah. Hujan lebat yg amat memaksa kami memilih restoran yg berdekatan sahaja. M****** SEAFOOD. Bukan niat hendak mengata, tapi meluah rasa kecewa. Berlari keluar dgn payung dari kereta, mendukung anak kecil dan hampir tergelincir. Di depan restoran yg penuh dgn manusia Melayu, pelayan yg bersandar di dinding dgn topi ke belakang, tiada siapa mendekati ku yg terkial-kial ingin menutup payung. Angin bertiup kuat. Hampir menerbangkan payung, dgn anak yg mengenai tempias hujan. Ku memandang andai ada yg mahu membantu, paling kurang, tolong ambilkan anak ku. Sayang.. Seribu kali sayang, tiada Melayu yg membantu. Yg makan terus makan, yg menyandar bersembang melihat sekilas pandang.

Geram, ku letakkan payung terbuka itu di stall depan restoran mereka dan masuk dalam kebasahan hujan. Terpaksa menunggu En Q dtg dan menutup payung. Dia pun sudah basah lencun. Hujan terlalu lebat. Itupun selepas hampir 7-8 minit tercongok menanti pelayan dtg minta pesanan biarpun tempat duduk ku selang 2 meja dari kaunter. Ku cuba positif, namun hampa tidak dpt dielak.

Order.

Sekali lagi, selera terasa mati. Bukan tidak bersyukur tapi.. Bukankah seorang pelanggan itu berhak mendapat apa yg sepatutnya dia dpt?

Tomyam campur.. Sedih sekali. Sedap, ya. Tapi, 2 ekor udang, 7-10 hiris ayam bersaiz comel lote dan 'secebis' daging yg mungkin terrr lompat masuk ke dalam tomyam ku atau memang itu kuantitinya. Kata, campur.. Ini campur lauk atau campur sayuran? Sotong tak ada? Sebab yg banyaknya, bawang dipotong besar Ya Rabbi, halia besar 50 sen  (syiling lama) dalam 5,6 keping, tomato besar potong 4, dan entah helaian apa lagi di dalamnya. *terkebil-kebil*

En Q yg order sup daging pun kacau-kacau sup dlm mangkuk stainless steel tu dgn mata terkelip-kelip. Ku pandang dia, dia pandang ku. Sama-sama terkelip-kelip. Terima kasihlah, M****** Seafood. Mengeratkan hubungan kami..

Dagingnya 5 ketul muat 1 sudu makan. Makanlah sikit-sikit, kalau tidak, 3 suap, nasi dah tak ada lauk. Comel sungguh. Mungkin org yg potong tu, orgnya comel belaka. Tak apalah, paling kurang pun ada bawang yg dihiris besar-besar punya dan daun saderi. Nak order lagi? Memang tak lahh..

Oh, ini mmg 'style' mereka kutt.. Ku lihat, konsep SEAFOoD hanya pada ikan-ikan yg dibuat steam, masak limau dll. Mgkin boleh tukar nama, Comel Belaka Seafood *ikan sahaja* Restaurant. Jadi pelanggan boleh jangka apa yg mereka akan dpt. Tidaklah kehampaan begini..

Balik, sunyi sepi kami keluar dr kedai. Ku bungkus Tomyam tadi. Hmm.. Bukan nak sangka buruk tapi ku lihat macam ada yg tersenyum senget dgn ayat 'bungkus' utk Tomyam yg sudah dijamah itu. Serius, bukannya ku hirup terus dr mangkuk pun..

Kenapa?

Bungkus makanan yg bersisa, leftover-lah, kan? Tinggal kuah sahaja *sebab tak sempat 5 suap, isi dah habis* Nampak macam terdesak? Ya, terdesak sebab tak nak terdesak kat Akhirat nanti disoaljawab tentang pembaziran makanan.

Mentaliti sekarang :

Orang yg bungkus makanan bersisa : terdesak *entah perkataan apa yg sesuai tapi ini dipandang serong selalunya*
Orang yg jilat jari selepas makan : kebulur. Pengotor. Hakikatnya itu SUNNAH. Malah dari segi sains, ianya membantu penghadaman.

Ok. Tak nak tambah isu.. Tapi, sampai ke rumah rasa kecewa bermukim di dada. Hebat penangan restoran ini.

Dan perbualan kami mula berkisar pada restoran yg sudah di'lock' dalam kepala. Mama Seafood Restoran, Rawang. Memang terbaik, seafood sejati.




Tomyam Seafood RM9 tapi tak kisah dtg semula sebab dalam Tomyam itu ada udang, sotong *ok, itu normal* berserta ketam, lala, kepah dan ku tak tahu apa namanya lagi. Memang betul-betul seafood. Kerana itu bila kami dtg kali kedua, restorannya penuh dan paling penting, rasanya sama.

Utk restoran ini, akan ku publish di entri seterusnya andai ada peluang.

Ingat : Jangan kedekut. Masak masakan standard  utk dimakan, bukan standard dijual *jimatbahan*. Tak rugi. Jauh berbatu pun orang sanggup dtg semula.
Ingat Lagi : makan bersama boleh menjalinkan hubungan yg renggang, boleh menjadi medan perbincangan dan ukhwah. Antara sedekah yg mampu membuat manusia lain gembira.

Perut kenyang, hati senang, Allah sayang :)

P/S : berhenti sebelum kenyang ya..

FOTOGRAFI : KLIEN & TIPS

 Salam. Jangan lupa,
 Allah Mencintaimu..

Ahad, 12 Oktober 2014

[ GA ] Syukran..

Bismillah..

Baru update syarat untuk Blogger Area Mega Giveaway. Tiba-tiba teringat, tak tengok lagi list hadiah dia. Bila dah cukup syarat, barulah boleh baca senarai dgn hati yg lapang :)

Terima kasih buat semua yang sponsor hadiah utk Mega Giveaway ni :)

ini amaran dari pihak penaja ::
kena baca bismillah banyak-banyak supaya anda tidak terkejut dengan hadiah yang disenaraikan dibawah:


  • Cash RM50 X 9
  • Topup 30 X 1
  • Topup RM20 X 3
  • Topup RM10 X 11
  • Topup RM5 X 16
  • Vit C Cewabel & 1 Herba Bland X 1
  • Free Membership Shaklee X 3
  • Tudung Ruffle X 2
  • Tudung Aidijuma White Label New Release X 3
  • Tudung Bawal Ribbon X 2, 1 Hadiah Misteri
  • Hadiah Misteri X 3 pemenang teratas
  • Plain Wide Shawl X 3
  • Crumble Glitter Wideshawl X 1
  • Blouse + Wide Shawl X 1
  • Shawl X 3
  • Dress Labuh Vintage X 1
  • Baju X 2
  • Custom Made T-Shirt X 1
  • T-Shirt Langkawi X 3
  • Qurratul Jubah X 1
  • Kain Sulam X 3
  • Inner Bawal + Shiseido Mask X 3
  • Beg Duit X 1
  • Keychain X 2, Eyemask X 1
  • Keychain Sabah X 3
  • Keychain Langkawi X 7
  • Set Tasbih Persona + Digital X 2
  • Tasbih X 3
  • Sticker Keyboard X 2
  • 5 Botol Crispy Bubble X 5
  • Bloglist 1 year X 4, Bloglist 2 year X 3
  • 1 Kotak Cellmaxx + 1 Kotak Serum X 2
  • Sophie magic pink cream X 1
  • Perfume Sample Grade 5A (2-3ml) X 2, Homemade perfume (2-5ml) X 5, voucher discount X 5
  • Celak Arab D’Herbs X 1
  • 3 Buku Sabun Arbutin + Beg Handmade + embroid nama pemenang X 1
  • Monopod X 1
  • Review blog X 6
  • Novel + Autograph [karya sendiri] X 1
  • Novel X 1
  • Thermos Bottle, 1 Sticker Paper, Bloglist Sebulan X 3
  • Tablet PC Backrest Mounting X 1, 5000 visitors ke blog dari seluruh dunia X 1
  • Jam Loceng X 2, Wakil Mini GA personal blog X 5
  • E-Book X 10
  • Trial Pack Argan Oil X 3, Handcraft Keychain from Rare Icewhite Seaglass X 2
  • Charm Bracelets X 2
  • Produk business X 1

**nampak tak macam cinta dunia sangat ?? Semoga tidak. tak salah berharap, kan? :D nak lebih dari satu hadiah boleh?? *greedy* ya, yaa.. ku tahu..


 Salam. Jangan lupa, 
Allah Mencintaimu..